آدرس:تهران ،خیابان شهید کلاهدوز چهارراه دیباجی جنوبی پلاک 162 (ساختمان برندس) طبقه دوم واحد 3 تلفن :12-22884210 - 021
info@ayeenmehr.ir
مرکز مشاوره آئین مهر
  • صفحه اصلی
  • اعضاء
  • مقالات
    • بهداشت روانی
    • خانواده
    • اعتیاد
    • کودک و نوجوان
    • سالمندی
  • کارگاه ها
    • سال ۱۳۹۷
    • سال ۱۳۹۵
    • سال ۱۳۹۴
    • سال ۱۳۹۳
  • کارورزی
    • کارورزی سال ۱۳۹۵
    • کارورزی سال ۱۳۹۴
    • کارورزی سال ۱۳۹۳
  • اخبار و اطلاعیه ها
  • گالری
  • ارتباط با ما

فیلم و کودک (۳)

خرداد ۳۱, ۱۳۹۷modirکودک و نوجوانبدون دیدگاه

فیلم و کودک

۲ – کاربرد سمبل ها و موضوعات

۲-۱- نگرش های گوناگون به موضوعی واحد

به موضوعی واحد می­توان از دیدگاههای مختلف نگریست یا آن را با تفاوت­های خاص زیبایی­شناسی نمایش داد. برای مثال، زیبایی ماندگار طبیعت وحشی در مقابل طبیعت متمدن بشر، در بین متون گوناگون وصف شده است. کتاب مشهور جنگل، نوشته رودیارد کیپلینگو تارزان و میمون نوشته ادگار رایس بوروس، هر دو داستان­هایی است که فیلم های گوناگونی از روی آن ساخته شده است. (سریال مشهور تلویزیونی تارزان مورد نظر نیست.) همینطور داستان کودکی که در جنگل به تنهایی رها شد و بدون هیچ تماسی با انسان ها یا تمدن، با حیوانات رشد کرد، توسط فرانسیس تروفات (کودک وحشی/ تروفات/ فرانسه ۱۹۶۹) نوشته شد. اما این فیلم براساس واقعه ­ای حقیقی که در حدود قرن هیجده رخ داده، ساخته شده است. فیلم تروفات، فقط داستانی حادثه ای نیست. بلکه تحقیقی فلسفی از گرایش­های ذاتی انسان و مفاهیم جامعه متمدن است. نمایش­های مختلف از موضوعی واحد، روشی متداول است، اما تأثیر قدرتمندی دارد زیرا باعث تغییر جهت عناصر مورد انتظار یا ایجاد احساسات غیر منتظره می­شود. از سوی دیگر، با بگارگیری و دستکاری سمبل­ های فیلم، سریعاً متوجه می­شویم که امری پیچیده­ تر و شهودی­ تر از تفاوت موضوعی، وجود دارد و تأثیر بهره گیری متفاوت عملی از سمبل ها، به آسانی قابل تشخیص نیست.

۲-۲ – سمبل های ترکیبی، رقاتبی و تشابه سمبل ها

ساختاری سمبلیک می­تواند معانی مشابهی داشته باشد اما به صورتی کاملاً متفاوت بکار رود. مانند بادکنک قرمز (لاموریس- فرانسه ۱۹۵۶) و بادکنک سفید (پناهی- ایران ۱۹۹۵). در هر دو فیلم، بادکنک سمبل معصومیت کودکی است، و تنها جنبه تشابه فیلم است. مخاطب بادکنک قرمز، نوجوانان هستند اما بیش از اینکه برای کودکان جنبه سرگرمی داشته باشد، باعث جلب توجه بزرگسالان می­شود. (بسیاری از منتقدان با ادعای بازین موافقند که فیلم بسیار روشنفکرانه و فراتر از سرگرمی کودکان است). لاموریس، بادکنک را به عنوان شیء مورد آرزو، در مرکز قصه قرار داده است. پسرک باید برخلاف درک بزرگسالان و حسادت همسالانش، از اسباب بازی محبوب و دوست داشتنی­ اش مراقبت کند. فیلم به صورتی قراردادی سعی می­کند با حالتی شاعرانه موانعی را نشان دهد که کودک باید برای حفظ احساس اندوهناک مرتبط با بادکنک، بر آنها غلبه کند.

از سوی دیگر، مخاطب بادکنک سفید، بزرگسال است. فیلم به پیچیدگی رابطه کودک- بزرگسال می­پردازد و اینکه کودکان، در زیر این آسمان برای رسیدن به آرزوهایشان، ناگزیر از جدالند. فیلم پناهی، تصویری واقعی از رابطه یک دختر با خانواده، شهر و سنت هایش است.  به کمک والدینش وارد جهان خارج می­شود که خودشان قوانینش را وضع کرده ­اند و یکباره درمی­ یابد که در این جهان، معصومیتی آسیب پذیر دارد. پسری افغانی که فروشنده بادکنک است به او کمک می­کند. وقتی که به مأمن خانه بازمی­گردد، پسرک فروشنده افغانی در گوشه خیابان تنها می­ماند. تنها چیزی که پسر از دست داد، بادکنک سفید است و دخترک آن را چون بخش کوچکی از معصومیتش، محکم در دست نگه می­دارد.

بنابراین سمبلی مشابه، می­تواند برای اهدافی یکسان بکار رود، درحالیکه موضوع، تکنیک­ها و کاربردهای بادکنک، متفاوت است. با نگاهی دیگر به بادکنک قرمز، متوجه می­شویم که چگونه شناخت مکانیزم ­ها و فرآیندهای رشد می­تواند در تنویر سمبلیک مؤثر باشد. در مقایسه با فیلمهای کودکان، در آغاز با حرکت آرام فیلم، می­توانیم لذت دخترکی شش یا هشت ساله را از تماشای فیلم با وجود این اذعان که بهترین نیست، تصدیق کنیم. از نظر معنایی، بادکنک قرمز به عنوان نشانه بکار رفته و با دنبال کردن آن، فقط حوادث ملموس در داستان تکرار می­شود. در این سن، آنها قادر نیستند، معنای مطلق را توصیف کنند. در تعبیری دیگر، بادکنک قرمز می­تواند نماد مادر در موقعیت دلبستگی باشد، بنابراین اعتماد و لذت ناشی از حضور دائمی مادر (حداقل به صورت استعاری) و عشق و یاری در ذهن کودک، به او کمک می­کند تا بر مشکلات روزمره، پیروز شود. احتمالاً، این فضا، فراتر از معصومیت کودکی نیست و اصطلاحی مقبول­ تر برای تلاش­های دائمی­ مان برای مقابله با جدایی و مقاومت در برابر شناخت است. همینطور با فضای فیلم بادکنک سفید هماهنگی دارد. پسرک افغانی به دخترک کمک کرد و تنها ماند (از لحاظ استعاری اصلاً تنها نبود). نمی­توان نمایش چنین تأثیرات قدرتمندی را به کمک سمبل­ ها، بی ­اهمیت، باطل، اغراق آمیز و یا غیر واقعی دانست. زیرا وجود سیستم وابستگی بیولوژیکی شناخته شده در ما که مخصوصاً در کودکان فعال­تر است، در این نمایش­ها، قابل تشخیص است. (هوفر ۱۹۹۴ و یونگ ۲۰۰۲). در فیلم، نمایش رفتارهای دلبستگی، شایان توجه است و این مسئله در فرهنگ اروپا و آسیای مرکزی متفاوت است. با نگاه از این دریچه نو به معنای سمبلیک فیلم و با شناخت نقش گسترده و مهم رفتارهای دلبستگی در رشد انسان و با توجه به طبیعت ساده و بسیط موضوع، نیازی نیست که متخصصان رشد کودک تا این حد محتاطانه، در این مورد اظهار نظر کنند.

این نوع نمایش ذاتاً، بسیار مفید است، اما بدین معنی نیست که تنها روش ممکن است. فیلمساز موظف است بداند که پاسخ­های انتخابی کودک، ناشی از پایه­ های رشد اوست و باید در این زمینه معلومات بیشتری کسب کند. برای مثال، اگر در بادکنک قرمز، انگیزش ذاتی به برخی از پیامدها اضافه می­شد، فرد ناگزیر بود تا در باره عناصر جدید داستان قضاوت کند، در مقابل، ارزش گذاری بر هر چیز دیگر غیر از موضوع دلبستگی اولیه با ایجاد احساسات و ثبات آرام در تولید فیلم، مرتبط است. این چشم­ انداز، ما را یاری می­کند تا بهفمیم که ممکن است بیشتر رفتارها و انگیزش­ ها، لزوماً بهترین نباشند، زیرا نشان دادن اثرات مادی­ گرایی ناشی از پاسخهای هیجانی و فرآیندهای اساسی درونی، چون رفتارهای جدایی و دلبستگی، نیازمند مهارت است. هنگامی که سمبل­ها، با یکدیگر ترکیب و به رقابت برخیزند، مانند ماجرای شرک، فرآیند مداخله گرانه، پیچیده تر و ضعیفتر شده و نتایج، غیر­قابل پیش بینی می­شوند. فیلم بخصوص، با توجه به اهداف کلی اش، دروناً برانگیزاننده است. این مسئله، در زمینه قصه­ های کودکان، کاری نو است، در عین ­حال با تداوم زمینه ارزش­های فرهنگی، پیش زمینه مغشوش از نکته ­سنجی­ های بزرگسالان و تفسیرهای طعنه آمیز منعکس در بازی، توأم است اما در ضمن، ناامید­کننده هم هست. پاسخ­هایی که امیدهای کودکی را بی ثمر نشان می­دهد. در شرک، آشکارا پرسش­های مهمی درباره کودکان و توانایی ­هایشان، مطرح می­شود، گرچه آنها، تنها هدف فیلم نیستند. برای مثال، تماشاچیان کوچک فیلم، بطور ضمنی، از باورهای قبلی شان درباره شخصیت افسانه های قدیمی دور می­شوند، چرا فلان کار انجام شد یا چرا فلان کار خوب است؟ این پرسش ­های ضمنی، بوضوح نشان­دهنده خاطراتی است که کودک، خود را ناچار از ترک نیازهای کودکی، تعارضات و آرزوهایش می­بیند. از نظر درمانگران، عناوین بکار رفته، پذیرفتنی نیست، اما برای فیلمساز، اعجاب ­انگیز و متهورانه ­اند، زیرا برای مقابله با مجموعه­ ای از معانی سمبلیک، تنش­ زا هستند. مشکل، زمانی است که در فیلم، با خصایص مختص بزرگسالی، می­توانیم با چالش­ های رشد کودک مواجه شویم. چالش­ هایی چون فقدان حمایت و کلیت عام، عقایدی چون ثبات شخصیت، صحت افسانه­ ها و عشق جاودان والدین و این باور کـه بزرگترها در همه این مسایل دخیلند. کودکان تجلی مفهوم عشقند، بخصوص اگر به­دلیل بی­اهمیتی یا واقعه­ای تلخ، این حس در آنها ضعیف شده باشد و یا به دلیل سطحی نگری، پیش بینی ناپذیری یا رفتار دوگانه، عشق ورزیدن را نیاموخته باشند. این پاسخ (آموختن درباره زندگی برایشان مفید است.) نقطه عطفی در سرپوش گذاشتن بر هر تحقیق و بسیار تخصصی است.  این پرسش را زمانی باید بپرسیم که تمام فرهنگ­ها، از لحاظ رشد، آمادگی یادگیری، جنبه­ های خاص زندگی را داشته باشند.

آیا شناخت الگوهای محبوب، مانند شخصیت­ های معروف افسانه ­ها بدون نقاب فرومایگی، در رشد آنها مفید است؟ آیا به تصویر کشیدن رنج انسان­ها در قالبی خنده دار صحیح است (استثمار دختری که کارش فقط پختن و روفتن برای ناخواهری های بدجنسش است). آیا می­توانیم باورهایی را به آنها تحمیل کنیم که آمادگی پذیرش آن را ندارند؟ برای مثال (او سهل الوصول نیست) لطیف ه­ای قابل درک برای یک بزرگسال است، اما برای کودکی هفت ساله، بی­معنی و نامفهوم است. آیا می­توان گمان کرد که کودکان کم سن، جنبه­ های گیرای جوک یا لطیفــه های تلویحی در ارزش­های اساسی زندگی را درک کنند؟ ارزش­های اصلی که در پایان قصه، اعتبار می یابند، ارزش­های آگاه کننده اولیه ای هستند که بر اموری چون تغییر روش، اقتدار و پذیرش افراد به همان صورت که هستند، بیشتر تأکید می­کنند. فیلمی که حاصل جنبه چندگانه فرهنگی باشد، مسلماً پروژه مفیدی است، اما آیا اهمیتش بیش از دیگر مهارت­های ارزشی برای کودکان است؟ ادامه دارد….

برگرفته از کتاب مغز ، فرهنگ، رشد

modir
مطلب قبلی فیلم و کودک (۲) مطلب بعدی ازدواج های پر تنش در سالمندی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

نوشته‌های تازه

  • اجرا،تفسیر و نمره گذاری ازمون های روانشناسی
  • همایش رایگان تربیت درمانگر
  • کارگاه آموزشی مصاحبه انگیزشی و شیوه برخورد با مقاومت 🔴مدرس:دکتر زهره استوار (روانشناس_مدرس دانشگاه_مدیر مسئول مرکز مشاوره آئین مهر) ۲۴ ساعت همراه با گواهی معتبر تلفن ثبت نام: ۰۲۱۲۲۸۸۴۲۱۰ ۰۹۰۳۱۱۱۷۹۹۴ @ayeenmehrr
  • کارگاه آموزشی مصاحبه انگیزشی و برخورد با مقاومت در فرایند روان درمانی
  • همایش رایگان تربیت روان درمانگر
  • جامع ترین دوره تربیت روان درمانگر
  • کــاربردی ترین دوره تخصصی شیوه های تغییر و اصلاح رفتــار
  • کــارگاه کاربردی-عملی سایــــکودرام
  • کــارگاه آموزشی فرزندپروری
  • کــارگاه تخصصی زوج درمانی
  • معرفی کتاب
  • قابل توجه مراجعین محترم:
  • آغاز فعالیتهای کارورزی آیین مهر در ……
  • ” قابل توجه کلیه کارکنان بانک تجارت”
  • قابل توجه دانشجویان عزیز
  • لیست کارگاه های تابستانی در حال ثبت نام مرکز مشاوره آئین مهر(سال ۱۳۹۷)
  • دورۀ بحران در جنس مذکر در دوره سالمندی
  • سالمندان نیازمند حمایت (۲)
  • سالمندان نیازمند حمایت (۱)
  • ازدواج های پر تنش در سالمندی
  • فیلم و کودک (۳)
  • فیلم و کودک (۲)
  • فیلم و کودک (۱)
  • مهارت های زندگی کودکان (۲)
  • مهارت های زندگی کودکان (۱)
  • اعتیاد و وجه بازدارنده و سازنده (۲)
  • اعتیاد و وجه بازدارنده و سازنده (۱)
  • وسوسه (۱)
  • اعتیاد و افسردگی (۵)
  • اعتیاد و افسردگی (۴)
  • اعتیاد و افسردگی (۳)
  • اعتیاد و افسردگی (۲)
  • اعتیاد و وجه بازدارنده و سازنده (۱)
  • آسیب شناسی ازدواج (۲)
  • آسیب شناسی ازدواج (۱)
  • چگونه شخصیت های غیر عادی را بشناسیم؟
  • خانواده سالم (۳)
  • خانواده سالم (۲)
  • خانواده سالم (۱)
  • خانواده (۲)
  • خانواده (۱)
  • زبان دلبستگی
  • سوء استفادۀ عاطفی (۳)
  • سوء استفادۀ عاطفی (۲)
  • سوء استفاده عاطفی چیست ؟(۱)
  • معنویت و سلامت روان
  • فرهنگ و بهداشت روانی
  • فرهنگ و بهداشت روانی
  • اضطراب مدرسه
  • اصول بهداشت روانی 

دسته‌ها

  • اخبار و اطلاعیه ها
  • اعتیاد
  • بهداشت روانی
  • خانواده
  • سالمندی
  • کودک و نوجوان

بهداشت روانی

  • اضطراب مدرسه
  • زبان دلبستگی
  • فرهنگ و بهداشت روانی
  • معنویت و سلامت روان

خانواده

  • خانواده (۱)
  • خانواده (۲)
  • خانواده سالم (۱)
  • خانواده سالم (۲)

کودک و نوجوان

  • مهارت های زندگی کودکان (۱)
  • مهارت های زندگی کودکان (۲)
  • فیلم و کودک (۱)
  • فیلم و کودک (۲)

اعتیاد

  • اعتیاد و وجه بازدارنده و سازنده (۱)
  • اعتیاد و وجه بازدارنده و سازنده (۲)
  • اعتیاد و افسردگی (۲)
  • اعتیاد و افسردگی (۳)
تمامی حقوق این وبسایت برای مرکز مشاوره آئین مهر محفوظ می باشد.طراحی سایت توسط عرش هاست